Werkwijze
Je kunt bij elk van onze psychologen worden ingepland, we hebben nagenoeg dezelfde achtergrond. Indien er sprake is van een duidelijke voorkeur voor een behandelaar, dan is dit natuurlijk bespreekbaar. In uitzonderlijke situaties spreek je in je behandeling beide psychologen (o.a. bij een intensievere trauma-therapie).
De intakefase bestaat uit een eerste gesprek waarin wordt gesproken over je hulpvragen en je doelen voor de behandeling. Indien wenselijk kun je een belangrijke ander meenemen. Afhankelijk van deze vragen en wensen wordt, samen met jou, de keuze gemaakt voor de meest passende behandelvorm. De behandeling kan individueel zijn of in een groep. De frequentie van afspraken is afhankelijk van jouw hulpvragen. Na het gezamenlijk vastleggen van de afspraken in een behandelplan, eindigt de intakefase. Binnen de generalistische basis ggz worden kortdurende behandelingen uitgevoerd met een gemiddelde van 8 sessies , inclusief intakegesprekken (zie voor aanvullende informatie de website van de Nederlandse Zorgautoriteit of de website van je zorgverzekeraar).
In het behandelplan staat onder andere wat je vragen en doelen zijn en welke behandelvorm wordt toegepast en wanneer we evalueren. Tijdens de intakefase en bij de afsluiting van de behandeling wordt een korte vragenlijst afgenomen. Dit is om objectief het verloop van je klachten te kunnen meten. Ook wordt er na afronding van je behandeling een vragenlijst verstuurd waarin je de behandeling kunt beoordelen. Wanneer er sprake is van verzekerde zorg, dient er in de intakefase een aanvullende vragenlijst (HONOS+) te worden ingevuld door de behandelaar. De antwoorden komen in het dossier en geven zicht op de zorgvraagtypering, dit is een verplichting vanuit de overheid.
Aanvullende informatie
Ben je niet tevreden over onze zorg? Als je niet tevreden bent of klachten hebt over een van onze psychologen, willen we je vragen dit in eerste instantie te bespreken met je psycholoog (of de andere collega van de praktijk). Als je er niet uitkomt kun je je wenden tot het Centraal Bureau Klachtenmanagement in de Zorg (CBKZ) via klachten@cbkz.nl of per aangetekende post: CBKZ, Antwoordnummer 570, 4200 WB Gorinchem. Klachten kunnen tevens digitaal worden ingediend met het klachtenformulier. Wij hanteren de regelgeving van de wet kwaliteit, klachten en geschillen zorg (Wkkgz), het reglement kan hier worden gedownload.
Vanaf 1 januari 2017 is het voor praktijken verplicht te beschikken over een kwaliteitsstatuut voor iedere medewerker. De kwaliteitsstatuten van onze praktijk zijn opvraagbaar bij onze vestigingen of te downloaden via de volgende links: kwaliteitsstatuut Ank Goosen en kwaliteitsstatuut Peggy Gevers.
Vanaf 25 mei 2018 is de privacywet (Algemene verordening gegevensbescherming – AVG) in werking getreden. Trias psychologen beschikt over een privacy-policy, deze is tevens opvraagbaar bij onze vestigingen en hier te downloaden.
Wij werken volgens de richtlijnen van de Wet op de geneeskundige behandelovereenkomst (WGBO), waarin de rechten en plichten van de cliënt worden geregeld.
Wij werken volgens de meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling van de rijksoverheid.